Cum ne alegem conducătorii: între traumă, dorință și Dumnezeu personalizat

Într-o societate democratică, alegerea unui președinte pare, la prima vedere, un act rațional, informat, menit să aducă binele comun. Spoiler alert: nu e. Când vine ziua votului, nu suntem atât niște cetățeni calculați, ci mai degrabă niște copii mari care proiectează pe candidați propriile nevoi, temeri, traume și dorințe. Nu votăm realitatea, ci proiecția interioară a unei fantezii despre salvare.

Psihologia votului: cum alegem un lider pe baza emoțiilor

Fiecare alegător își alege conducătorul așa cum își alegea, inconștient, părintele preferat în copilărie. Unii vor un tată autoritar, care dă cu pumnul în masă și „pune ordine”. Alții vor un lider blând, protector, cu vorbă moale și promisiuni calde. Votăm imaginea tatălui ideal sau, uneori, imaginea mamei salvatoare, în funcție de ceea ce a lipsit sau a rănit în trecutul nostru.

Aceasta e dinamica psihologică în joc: proiecția. Candidatul nu este ales pentru ce este, ci pentru ce simbolizează.

Alegerea unui președinte: o oglindă a propriei identități

Un om furios va vibra cu un candidat furios. Un om frustrat se va simți reprezentat de un politician care urlă frustrările în microfon. Oameni care se simt neputincioși vor alege un lider agresiv, sperând că el va lupta în locul lor. Iar cei care au o gândire critică, echilibrată, caută lideri la fel – dar din păcate, aceștia sunt adesea în minoritate.

Așa se face că promisiuni absurde ajung să pară posibile pentru cei care trăiesc în fantezia Pinocchio. Problema nu e că cineva a mințit, ci că oamenii vor să creadă.

Gândirea critică: cel mai rar votant

În democrație, votul este universal, dar gândirea critică… nu prea. Majoritatea alegătorilor nu fac o analiză rece și calculată, ci votează cu stomacul, cu trauma, cu frustrarea acumulată. E mai ușor să simți decât să înțelegi. Iar emoția este virală, pe când rațiunea e obositoare și solitară.

În momentul în care cineva – jurnalist, analist, vecin – întreabă „de unde banii?”, reacția nu e „bună întrebare”, ci „nu-l lasă să facă!”. Pentru alegătorul emoțional, orice întrebare devine o amenințare. Adevărul nu e respins pentru că e neplăcut, ci pentru că rupe vraja. Iar când castelul de nisip se prăbușește, nu reconstruiești gândirea, ci te superi pe valuri.

Votul ca test de maturitate colectivă

Votul reflectă stadiul nostru de dezvoltare psihologică. Cei care caută salvatori votează lideri-mesia. Cei care fug de dependență, votează lideri care promit „independență absolută”, fără reguli, fără cooperare.

Dar independența reală nu înseamnă „fac ce vreau”, ci capacitatea de a colabora în libertate. Mulți alegători trăiesc încă în stadiul de pseudo-independență, o formă adolescentină de negare a interdependenței. (Această temă va fi explorată mai pe larg într-un articol viitor.)

Caritas și amnezia colectivă: când speranța bate logica

România a mai văzut acest film. Se numea Caritas. O schemă piramidală în care milioane de oameni au investit sume uriașe în speranța unui câștig de 800% în câteva luni. S-a terminat cu datorii de sute de milioane de dolari și milioane de oameni păcăliți.

Dar România nu e un caz unic:

  • Tulipomania în Olanda secolului XVII.
  • MMM Rusia, unde milioane și-au pierdut banii în anii ’90.
  • Albania 1997, când scheme piramidale au dus la haos social și peste 1.500 de morți.

Toate aceste episoade arată același mecanism psihologic: în perioade de incertitudine, oamenii vor promisiuni magice, nu soluții reale. Iar când dorințele ne depășesc putințele, rațiunea e prima care dispare.

Dorința de a scăpa rapid de dificultăți financiare poate eclipsa rațiunea, ducând la decizii dezastruoase. În lipsa gândirii critice, votul devine mai puțin un act civic și mai mult o mână de poker. Oamenii nu votează pentru un plan, ci pariază emoțional pe o promisiune — sperând că, de data asta, zarurile vor cădea în favoarea lor.

Și chiar dacă au doar o pereche de doi și o promisiune falsă, merg „all-in”.

Președintele ca figură parentală: tatăl ideal, tatăl temut, tatăl care aduce bani de la UE

Un lider politic este rareori perceput ca administrator, ci mai degrabă ca o figură arhetipală: tatăl, mama. Unii vor disciplină. Alții, validare.

Unii oameni votează lideri autoritari pentru că în subconștient asociază autoritatea cu protecția. În familii unde disciplina a însemnat „siguranță”, președintele ideal e cel care bate cu pumnul în masă și „nu stă la discuții”. Alții votează lideri calzi, care nu ridică vocea, pentru că vor o figură parentală reparatoare — un fel de părinte modern, preocupat de sănătatea emoțională a nației.

Dar alegerea unui președinte este influențată și de o moștenire mai profundă, transmisă adesea în tăcere: imaginea bărbatului care trebuie să controleze, să asigure, să conducă. Nu alegem doar un lider — ci alegem ceea ce credem că înseamnă „a fi bărbat”, „a fi autoritate”, „a fi protector”.

Această moștenire, nevăzută dar puternică, influențează felul în care alegem conducători și felul în care înțelegem autoritatea: dacă e ceva ce trebuie admirat, temut, urmat sau combătut.

Unde este mama națiunii? De ce nu alegem femei să ne conducă?

În imaginarul colectiv, conducerea e asociată cu figura tatălui – fie el protector, autoritar sau salvator. Rar vedem în președinte o mamă: o figură care conține, educă, ghidează fără să impună prin forță.

Psihologia votului este profund influențată de felul în care percepem autoritatea. Și cum autoritatea, în mod tradițional, a fost masculinizată, alegerea unei femei pare pentru mulți un compromis, nu o opțiune firească. Nu e o problemă de competență, ci de proiecție colectivă: oamenii nu se regăsesc în ideea unui lider-femeie pentru că nu au fost învățați să vadă autoritatea într-o cheie feminină.

Poate când vom înțelege că blândețea, diplomația, răbdarea și gândirea relațională sunt semne de forță, nu de slăbiciune, vom începe să vedem în femei nu doar alegătoare, ci și lideri legitimi.

Președintele ca Dumnezeu rebranduit

În trecut, Dumnezeu era autoritatea supremă: sever, punitiv, necruțător. Liderul politic reflecta aceeași paradigmă – era omul cu ultimul cuvânt, stăpânul vertical al națiunii. Nu se negocia cu el. Era temut și urmat.

Astăzi însă, imaginea lui Dumnezeu a fost rebranduită. A devenit prietenul tău, terapeutul tău, validarea ta spirituală. Și odată cu această schimbare, s-a schimbat și așteptarea de la lideri.

Președintele ideal nu mai e autoritate. E consolator carismatic. Nu mai guvernează, ci „înțelege”. Nu cere efort, ci oferă promisiuni calde, generaliste, personalizabile. E un fel de Dumnezeu on-demand: îți spune ce vrei să auzi, nu ce trebuie să auzi.

Într-o lume în care totul devine adaptabil la gustul individului, și președintele trebuie să fie confortabil, accesibil, perfect ambalat pentru nevoile emoționale ale alegătorului. Nu e un om al statului, e o versiune spirituală de client service național.

Religii, culte, partide

Inițial, erau câteva religii. Azi sunt sute de culte, fiecare cu Dumnezeul său personalizat. La fel e și în politică: micro-partide, micro-promisiuni, micro-publicuri. Fiecare votant își alege candidatul care-i confirmă identitatea. Unii vor tabletele legii. Alții, tablete Samsung.

Într-un peisaj atât de fragmentat, alegerea unui președinte devine mai puțin un act democratic și mai mult un gest de apartenență tribală. Nu alegi un program, ci o poveste care îți spune că ai dreptate. Iar fără gândire critică, această psihologie a votului în buclă ne ține captivi în cultul preferințelor personale, nu al realității obiective.

Votul ca formă de autoidentificare

Votul este un act de auto-definire. Candidatul pe care îl alegem spune ceva profund despre noi. Dacă alegi haos, poate crezi că haosul e salvare. Dacă alegi stabilitate, poate ai învățat că progresul nu vine cu artificii.

Președintele e o oglindă uriașă, în care fiecare strigă: „Uite-l pe omul meu!”. Dar, în realitate, strigă: „Uite-mă pe mine, cel care vreau să fiu.”

Pentru cei care mai au gândirea critică și neuronii conectați

Într-o societate obosită, în care faptele au devenit opționale, votul e deseori confundat cu un joc de noroc. Nu alegem lideri, ci sperăm că „poate de data asta iese bine”. Punem jetoane emoționale pe un candidat și tragem speranță că ne salvează. Dar democrația nu e cazinou. Și totuși, mulți continuă să joace, cu aceeași mână proastă și aceeași credință că „lasă, poate iese ceva”.

Nu există vot 100% obiectiv. Nu există candidat ideal. Dar poate că întrebarea importantă nu este „cine e cel mai bun?”, ci „ce spune despre mine alegerea pe care o fac?”.

Poate un lider bun nu e cel care promite totul, ci cel care ne cere să fim și noi parte din construcție. Și poate salvarea nu vine de la președinte, ci de la maturizarea cu care ne uităm la ce promite.

Dacă nu vrem minciuni, trebuie să învățăm să tolerăm adevărul. Restul e magie de campanie.

Distribuie

Facebook
WhatsApp

Abonează-te

la Newsletter